Highlights small

Jesteś tutaj

Jakie techniki stereofoniczne można stosować z mikrofonami Audio-Technica? (część 2: X/Y)

Komunikat o błędzie

  • Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable w konsbud_logo() (linia 95 z /home/konsaud/konsbud_marki/sites/all/modules/konsbud_custom/konsbud_custom.module).
  • Notice: Only variables should be passed by reference w konsbud_logo() (linia 98 z /home/konsaud/konsbud_marki/sites/all/modules/konsbud_custom/konsbud_custom.module).
20-07-2017

Technika rejestracji dźwięku X/Y jest rekomendowana, gdy chcesz uzyskać w pełni stereofoniczny dźwięk w swoim nagraniu. Ta metoda jest często stosowana w mniejszych przestrzeniach – gdy mikrofony muszą być położone blisko siebie i zarazem produkować szeroki obraz stereofoniczny.

Szerokość obrazu stereofonicznego zależy od kąta między kapsułami mikrofonów. Im większy kąt, tym szerszy obraz, jednak gdy kąt jest zbyt duży - na środku obrazu stereofonicznego powstaje dziura (wirtualne źródła dźwięku przesuwają się w prawą i lewą stronę). Im kąt pomiędzy kapsułami mikrofonów jest mniejszy, tym mniejsza „dziura”, jednak gdy kąt jest zbyt mały, w nagraniu może przeważać sygnał monofoniczny.

Do ustawienia pary X/Y potrzebne są dwa mikrofony kierunkowe, np. kardioidalne mikrofony pojemnościowe Audio-Technica AE5100, które po ustawieniu w X/Y prawie dotykają się grillami. W zależności od tego, jaka jest odległość źródła dźwięku od pary mikrofonów, kąt pomiędzy kapsułami powinien mieścić się pomiędzy 90 a 120°. Najczęściej do techniki X/Y używa się mikrofonów kardioidalnych, ale można też użyć hiperkardioidalnych lub ósemkowych.