Highlights small

Jesteś tutaj

Uznany na świecie artysta i producent Fraser T Smith o pracy z d&b Soundscape

Komunikat o błędzie

  • Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable w konsbud_logo() (linia 95 z /home/konsaud/konsbud_marki/sites/all/modules/konsbud_custom/konsbud_custom.module).
  • Notice: Only variables should be passed by reference w konsbud_logo() (linia 98 z /home/konsaud/konsbud_marki/sites/all/modules/konsbud_custom/konsbud_custom.module).
09-02-2022

W zeszłym roku ukazał się jego debiutancki album pt.: „12 Pytań”, który jest częścią solowego projektu Frasera „Future Utopia”. Do pracy nad płytą artysta zaprosił poetów (Alysię Nicole Harris, Simona Armitage’a), raperów (Stormzy’ego, Dave’a, Kano, Tię Carys), uznanych piosenkarzy (Bastille'a Dana Smith’a, Duckwrth’a), artystów (Es Devlin’a), aktywistów (Alberta Woodfoxa, Idris’a Elbę) i wielu innych znakomitych ludzi.

 

Album niedawno był prezentowany na żywo po raz pierwszy, w Bold Tendencies, w Peckham, w południowym Londynie. W przearanżowanych na potrzeby koncertu utworach, odtwarzanych poprzez system d&b Soundscape, Fazer grał na syntezatorach i na basie elektrycznym, a zaproszeni artyści wykonywali swoje partie wokalne.

Fraser: „ Album „12 pytań” był pomyślany jako projekt studyjny, bez planów koncertowych. Jednak z czasem wszystko nabrało innego, nowego kierunku. Es Devlin, który jest powiązany z organizacją wspierającą artystów - Bold Tendencies - odegrał kluczową rolę w zorganizowaniu dwóch występów. Byłem bardzo podekscytowany taką perspektywą, to było wyzwanie. Biorąc pod uwagę ilość niezwykłych artystów, z którymi miałem zaszczyt współpracować przy tym projekcie, musiałem pomyśleć o tym, jak zaprezentować utwory z płyty w wersji koncertowej, bez stawiania wymagań dotyczących obecności wszystkich wykonawców. Przemyślałem więc utwory na nowo - remiksuję je na żywo. Pozwala mi to na zaproszenie tych artystów, którzy są dostępni”.

 

Jako producent i realizator płyty, Fraser był bardzo zainteresowany sposobem, w jaki „12 pytań” będzie zaprezentowane publiczności. Jak się ostatecznie okazało, przedsięwzięcie wymagało czegoś więcej niż tradycyjnego systemu stereo...

 

Fazer: „W utworach dzieje się bardzo dużo, od samego początku chciałem zapewnić publiczności immersyjne wrażenia dźwiękowe. Możliwości realnego poszerzenia sceny dźwiękowej i stworzenia wielowymiarowego spektaklu były tym, co do mnie przemawiało. d&b audiotechnik i Soundscape poznałem dzięki Charlesowi (Bidwellowi, realizatorowi FOH z „Future Utopia”), który ma za sobą długą historię w d&b. Bidwell zaaranżował kilkudniową prezentację systemu w Nailsworth, i gdy tylko usłyszałem, na co pozwala Soundscape, wiedziałem, że ten system jest dokładnie tym, czego potrzebuję.”

 

Jeśli chodzi o przygotowania do występu, realizator FOH, Charles Bidwell, opracował plan: „Zaprogramowaliśmy wiele różnych lokalizacji i przemieszczeń źródeł dźwięku w automatyce oprogramowania Ableton. Ableton mógł przesyłać dane kontrolne na żywo do Soundscape. To pozwoliło mi skupić się na miksowaniu podczas setu. Spędziłem dzień z d&b w Nailsworth, programowałem wszystko. Fraser dołączył do nas drugiego dnia. Bardzo mu się spodobały możliwości Soundscape i kazał ekipie popuścić wodze fantazji. Naprawdę chciał, aby podczas koncertu aspekt immersyjny był kluczowy. Na końcu on i ja byliśmy bardzo zadowoleni z wyników pracy. Biorąc pod uwagę, że przestrzeń Bold Tendencies jest parkingiem samochodowym, ze wszystkimi towarzyszącymi temu zjawiskami – odbiciami dźwięku, niskimi sufitami itp. - Soundscape pozwolił nam znaleźć rozwiązania wszystkich tych problemów i zapewnić publiczności angażujące wrażenia dźwiękowe”.

 

System składał się ze źródeł punktowych d&b z serii Y ułożonych w dwóch warstwach, aby stworzyć „ścianę dźwięku” i linię opóźniającą dla wokali. Charakterystyka kierunkowa serii Y zapewniała czysty i skupiony dźwięk pomimo nieprzyjaznego betonowego otoczenia. Głośniki E5 zostały użyte jako surround, zwiększyły immersyjne wrażenia publiczności i umożliwiły Bidwellowi tworzenie pożądanych efektów specjalnych . Do umieszczania i przemieszczania dźwięków w przestrzeni koncertowej, Bidwell wykorzystał oprogramowanie En-Scene Soundscape.

 

Fraser T. Smith: „Szczerze mówiąc, nie wyobrażam sobie realizacji tych koncertów bez Soundscape. To naprawdę jest jak przejście od czerni i bieli do koloru. Już zbieram pomysły na następną płytę. Jestem przekonany, że bardzo pozytywne doświadczenia z Soundscape na pewno będą miały wpływ na mój przyszły proces twórczy.

W nadchodzących latach dźwięk przestrzenny ukształtuje sposób w jaki tworzymy i nagrywamy muzykę, więc będziemy musieli znaleźć klucz na przełożenie tego aspektu na występy na żywo. Tworzenie i nagrywanie albumu ze świadomością możliwości rozmieszczenia i przenoszenia dźwięków w miksie live, bez wątpienia zmieni sposób, w jaki będę podchodził do pracy w studio. To naprawdę ekscytujące czasy dla artystów i producentów.”