Jesteś tutaj
Adaptacja akustyczna
Kalibracja monitorów studyjnych jest bardzo pomocna, ale może nie rozwiązać wszystkich problemów związanych z akustyką pomieszczenia.
W pomieszczeniach przeznaczonych do pracy w dźwiękiem stosuje się specjalne ustroje akustyczne. Poniższe rysunki przedstawiają wybrane metody poprawiania akustyki pomieszczenia. Zalecamy jednak korzystanie z usług wykwalifikowanych konsultantów.
Fale dźwiękowe odbijają się od twardych powierzchni ze szkła, betonu, płyt gipsowo-kartonowych, płyt MDF itp.
Wełna mineralna, kanapa, ciężka kurtyna albo gruby dywan są miękkie i pochłaniają energię dźwięku. Do pochlaniania niskich częstotliwości najlepiej użyć grubych i porowatych materiałów.
Nieregularne powierzchnie rozpraszają fale dźwiękowe. Kąt odbicia fali dźwiękowej zalezy od kształtu dyfuzora. Rozpraszanie dźwięku nie jest skuteczne w przypadku niskich częstotliwości.
Aby skutecznie obniżyć słyszalność odbić, najlepiej zastosować zarówno ustroje rozpraszającej, jak i pochłaniające.
Najbardziej słyszalne są pierwsze odbicia, kolejne są coraz cichsze. Reżyserkę projektuje się tak, by zminimalizować pierwsze odbicie docierające do słuchacza zaraz po dźwięku emitowanym bezpośrednio przez monitor. Przy projektowaniu reżyserki szczególną wagę przykłada się do redukcji lub eliminacji wczesnych odbić. Głównym dźwiękiem docierającym do stanowiska odsłuchowego powinien być dźwięk emitowany bezpośrednio przez monitory.
Echo trzepoczące (wielokrotne)
Stanowisko odsłuchowe w strefie wolnej od odbić.