Highlights small

Jesteś tutaj

Jakie techniki stereofoniczne można stosować z mikrofonami Audio-Technica? (część 3: Mid-Side)

Komunikat o błędzie

  • Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable w konsbud_logo() (linia 95 z /home/konsaud/konsbud_marki/sites/all/modules/konsbud_custom/konsbud_custom.module).
  • Notice: Only variables should be passed by reference w konsbud_logo() (linia 98 z /home/konsaud/konsbud_marki/sites/all/modules/konsbud_custom/konsbud_custom.module).
29-08-2017

Rejestracja dźwięku mid-side to technika stereofoniczna, w której wykorzystuje się dwa mikrofony – jeden służy do nagrania kanału środkowego (mid), a drugi do nagrania kanału bocznego (side).

Mikrofon używany do rejestracji kanału środkowego ma zazwyczaj charakterystykę kardioidalną, natomiast mikrofon „boczny” ma zawsze charakterystykę ósemkową. Technika mid-side zapewnia największą kontrolę obrazu stereofonicznego w postprodukcji. Możesz regulować poziom głośności dźwięku bezpośredniego pochodzącego z mikrofonu środkowego oraz ambientu z mikrofonu side – dzięki temu masz wyjątkowo duże możliwości kontroli szerokości obrazu stereo. Używając innych technik stereofonicznych, musisz trzymać się tego, co zostało nagrane. W przypadku MS – poziom ambientu (charakterystyczne brzmienie sali lub tła) może być dostosowywany by zapewnić zmienny obraz stereo. Jest to również idealna technika, gdy nagranie stereofoniczne ma być transmitowane w mono.

Krok 1: Ustawienie mikrofonów

Mikrofon środkowy jest kierunkowy, monofoniczny i skierowany do przodu – „patrzy” na centralną część źródła dźwięku. Mikrofon ósemkowy jest skierowany na bok (pod kątem 90 st), ustawiony jak najbliżej mikrofonu kierunkowego i w tej samej osi pionowej co kierunkowy. Na etapie miksu, duplikujemy sygnał z mikrofonu ósemkowego i odwracamy go w fazie, otrzymując 3 sygnały (środkowy, boczny +, boczny -).

Krok 2: Ustawienie oprogramowania rejestrującego dźwięk

W swoim DAW stwórz trzy kanały: LEFT, MID, RIGHT. Mikrofon środkowy wchodzi na kanał MID, a mikrofon ósemkowy na kanał LEFT. Nagraj materiał. Skopiuj ślad nagrany z mikrofonu ósemkowego na kanale LEFT i wklej go na kanał RIGHT, odwróć polaryzację na kanale RIGHT. Ustaw panoramy: na kanale LEFT skrajnie na lewo, na kanale RIGHT skrajnie na prawo, na kanale MID – na środek.

Gdy zwiększamy poziom głośności kanału MID, obraz stereofoniczny staje się węższy. Zwiększając poziom głośności kanałów LEFT i RIGHT, poszerzamy obraz stereofoniczny. Należy przy tym pamiętać, żeby poziomy głośności kanału lewego i prawego były takie same.

Audio-Technica ma w swojej ofercie kilka mikrofonów, których można używać do rejestracji techniką MS, np. AT4050ST, BP4027 i BP4029. Te modele są wyposażone w 2 niezależne kapsuły – kardioidalną i ósemkową – w ustawieniu MS. Mikrofony pozwalają na wybór wyjścia stereofonicznego LR (szerokiego 127⁰ lub wąskiego 90⁰) w wewnętrznej matrycy lub wybór sygnałów mid-side do dalszej obróbki.